Prutar inte hos optikern

Igår beställde jag ett par nya progressiva glasögon för strax över 8000 kr (ja, det kostar så mycket att bli gammal!).  Det svider, men jag intalade mig att glasögon bär man varje dag. Om jag har dem i tre år så kostar de 7,30 kr per dag. Det är det värt att se bra. Och att se bra ut.

Idag var vi – i ombyggnationens spår – och tittade på barbod och stolar till det nya, fina köket (som nu är färdigslipat och färdigdammat!). Vi fastnade för ett snyggt bord med tre stolar, paketpris 9900 kr.

Vi försökte pruta en tusenlapp. Det gick inte. Några hundra kunde vi pressa priset. Vi sa att vi skulle tänka på saken.

Nu har jag tänkt. Om vi använder bordet och stolarna i fem år så kostar de 5,30 kr  per dag. Och eftersom vi är två som använder dem, till skillnad mot mina glasögon, så blir kostnaden bara 2,65 kr per dag.

Vad är det för logik som lär oss att det är ok att pruta hos möbelhandlaren men inte hos optikern? Nu har jag tänkt färdigt. Imorgon blir det affär.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet

Kommentera

