Det dammar alltid mer än man vill tro

Snickaren är här. Vi ska göra en dörröppning större och byta ett köksgolv. Piece of cake, tycker Maken, men vi beslutar ändå att ta hit experthjälp. Så vi slipper jobba så mycket själva.

Igår, på söndag kväll, började Maken riva i lister för att göra klart för Snickaren. Men det är ju söndagkväll, försökte jag, vi ska ju se The Social Network. Se du, sa han, jag plockar undan. Så kan man ju inte göra när man är gift. Innan vi började se filmen var kylen tömd, flyttad och inpackad igen, alla möblerna utburna, alla hyllor nedmonterade och alla lister borttagna.

”Han sa att han skulle plasta in”, sa Maken, ”men det dammar nog inte så mycket. ” Det har jag hört förr. Jag tömde hallen på kläder och tillbehör. Stängde alla dörrar.

I morse kom jag på att jag skulle lägga skyddsklädsel på Bröderna Andersson-soffan i vardagsrummet. Ifall det ändå skulle damma. Då kom Maken på att det var nog bäst att plasta dörren till vardagsrummet. Bara utifall att.

Sen kom Snickaren. Han sa att det kunde damma en del när han sågade i väggen. Jag plastade öppningen mot hallen och tog bort vad som fanns kvar av ömtåliga prylar i köket. Sen sa Snickaren att det var en knepig vägg det här. ”Den dammar mycket mer än jag kunde tänka mig”. Han var en ovanlig Snickare, han fick låna dammsugaren och använde den också.

Nu har vi ett fint brunt dammlager, ungefär en halv centimeter tjockt på alla fria ytor på övervåningen. Själv har jag suttit i källaren och jobbat med ett behandlingsprogram mot stress. Nu har Maken kommit hem. Nu hör jag att dammsugaren går. Man kanske kan våga sig upp på övervåningen.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet, Viktiga tillkännagivanden

Kommentera

