Vandringar i Borlänge

Takdropp i Borlänge

Jag tog 07.45-tåget till Borlänge. Det avgick i tid och det anlände i tid.

Efter att mina möten var slut vandrade jag upp mot centrum. ”Det finns inget centrum längre”, sa en man på Trafikverket till mig. Allt finns i Kupolen. Jag passerade Kupolen som var fylld av affärskedjor och skyndade mot det som kanske fortfarande var centrum. Jag frågade också några unga flickor om vägen. De var inte riktigt säkra på var ”stan” låg, men försökte verkligen hjälpa till.

Sen köpte jag sn snygg, grå kofta och bestämde mig för att besöka Jussi Björlingmuseet. Det var svårt. Ingen skyltning, ingen som visste. Fyra jag frågade var utsocknes, en var en gammal tant som hävdade att hon visste var Björlingmuseet låg – ”Ta bara till höger där borta vid det stora varuhuset”. Jag hittade inget varuhus, stort eller litet.  Sen frågade jag en ung kille som viftade lite obestämt mot en samling gamla faluröda hus i ett hembygdsområde. Sen gav jag upp.

Borlängebor – ni måste bli stoltare över pojken från Stora Tuna! Skylta mer! Och tydligare.

Drömtårtan var torr

Jag gick i stället på café i ett av röda husen. Jag köpte en drömtårta som var mycket torr. Jag tror att servitrisen försökte förklara det för mig när jag beställde, för hon sa att den var bakad på potatismjöl. Men inte förstod jag det, inte.

Men cafét var fint.Och servitrisen var gullig. Hon erbjöd mig en tryffel som kompensation för drömtårtan. Men jag tackade nej.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Resor jag gör

Kommentera

