Nu är det för kallt

Kylan håller sitt grepp om Sverige, temperaturen i Karesuando toppade i Morgonekot. När jag gick upp var det -24,5 (med lite påslag för att termometern sitter bredvid husväggen). Det kändes ändå uthärdligt. När jag tittade efter en halvtimme hade det sjunkit till -31!!!

Jag klarar inte detta. Jag tycker att allt blir farligt när det är kallt, jag tycker inte att det är det allra minsta exotiskt och tjusigt. Jag hatar att frysa. I år har jag ändå köpt en dunjacka som ser ut som en röd jätteboll och ett par superfina täckbyxor. Det hjälper inte. Jag tror att allt ska gå sönder när det är så här kallt. Vi väntar på att det ska ligga döda talgoxar under äppelträdet.

Jag hörde en gång ett samtal på en buss i Stockholm där en man på fullt allvar hävdade att skälet till att Sverige var en så framträdande ingenjörsnation var att det är så kallt här så vi måste sitta inne och jobba och då kan man göra bra uppfinningar och fina ritningar. I varmare länder blir man bara såsig i huvudet, menade han.

När det är -31 då gör man inga bra uppfinningar. Man tänker inte kreativt. Då tänker man bara på att överleva. Att snabbt pillra in motorvärmaren i kontakten, att försöka ställa om timern med tjocka skinnvantar, att stänga bildörren ordentligt trots att plåten beter sig underligt och att linda halsduken tätt, tätt runt halslinningen på jackan så att ingen kyla smiter in.

När man kommer in tar man av sig de tjocka skinnvantarna, knäpper händerna och ber en bön för att bergvärmen ska palla för trycket och ingen propp ska gå.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet

Kommentera

