Kriget i Katrineholm fortsätter

Genom min gode FB-vän Gert Frost förstår jag att den debatt om Katrineholmschefen och Katrineholms-Kuriren som jag skrev om senast blivit enormt intensiv i den sociala medievärlden. Jag hittar inte min inloggning till Twitter och jag har aldrig lyckats få grepp om dom där hashtaggarna ( själva begreppet låter lite flummigt för en som var med i tältstaden som byggdes på Skarpnäcksfältet 1972 för att dra bort eventuella demonstranters intresse för den stora miljökonferensen som genomfördes inne i Stockholms stad. Greppet lyckades – haschdimmorna låg täta över Skarpnäck och i stan var det tomt!) så jag är tacksam för alla som på FB gör sammanfattningar åt mig.

Troed Troedson är en annan sådan person. Han skriver om att Katrineholms-Kuriren blivit oerhört kränkta över Mattias Janssons påhitt att lägga ut deras frågor på nätet. På ledarplats har man kommenterat att kommunchefen inte uppfört sig artigt och att han, genom att publicera deras frågor, försökt ”förlöjliga” tidningen.

Det blir mycket hörsägen här och det bör man ju akta sig för, i verkliga livet som i cyberrymden. Men både traditionella medier och myndigheter  måste förstå att de inte längre äger informationsinitiativet. Journalister har ofantligt lätt att bli kränkta. Precis som många kommunchefer, för den delen.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation

Kommentera

