För liten hippocampus, helt enkelt

Här räckte inte min hippocampus till

Jag brukar skryta med att jag inte blir sjuk. Mina barn säger emot mig; de säger att jag är olycksbenägen. Jag? Jag som aldrig brutit ett ben i hela mitt liv.

Men då påminner dom mig om när jag ramlade nerför källartrappen i Hortlax, när jag slet av ett senfäste på motionsgympan på Strömbacka, när jag knäckte ett revben på en ståltermos i Saxnäs. Små, små vardagsolyckor som i de flesta fall beror på att jag gör flera saker samtidigt. Att jag inte är fokuserad här och nu.

Denna vecka har det varit mycket nyhetsflöde om att det nu är bevisat att meditation och mindfulness stärker hippocampus och gör oss till lugnare och emotionellt kraftfullare människor. De gånger jag försökt meditera regelbundet genom åren är många. Det har inte varat så länge och uppenbarligen inte gett så mycket eftersom jag fortsatt att falla och drulla omkring.

Igår bestämde jag mig i alla fall ännu en gång för ett göra ett försök och tog några minipass under dagen. Det skulle verka snabbt, sa dom på tv.

I morse när jag varpå väg upp för trappan för att åka ut och köpa förtäring till dagens Jokkmokksfrämmande försökte jag samtidigt messa till min son om ett eventuellt besök på fredag. Dessutom tänkte jag att jag var ganska stressad och att faktiskt borde sätta mig ner och ta ett minimeditationspass innan jag åkte till smörgåsaffären. PANG! Där låg jag. Nästan. För jag lyckades räta upp kroppen precis innan framtänderna slog i klinkergolvet. Och telefonen hade jag kvar i mina messande händer.

Sedan satte jag mig faktiskt och mediterade i fem minuter.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet

Kommentera

