Ny lust till en förlorad post

Jag var en av regeringens ambassadörer för kvinnors företagande förra året. Jag var ingen bra ambassadör (förlåt Maud!). Man skulle göra fyra föreläsningar om kvinnors företagande, jag lyckades inte genomföra en enda. Det var inte bara mitt fel, det var lite oflyt inblandat också.

Så jag sa att jag inte skulle vara ambassadör i år för att jag varit så misslyckad. Men nu fick jag faktiskt ett åtagande via Coompanion i Luleå, att hålla i två workshops vid en företagandemässa nästa vecka tillsammans med andra kvinnliga företagare. Kul! Alla människor förtjänar en andra chans.

För att att bli lite inspirerad  nappade jag – på väg ner i badet – åt mig en bok om kvinnors entreprenörskap som jag fått av Tillväxtverket. Den heter ”Stråhattar&batterier” och den fascinerade mig så att jag blev kvar i badet tills vattnet kallnat.

Här kunde jag läsa om mejeriarbeterskan Ulrika Eleonora Lindström i Burträsk som uppfann Västerbottensosten genom att faktiskt prova sig fram i tillverkningen och inte genom att vänslas med sin fästman, vilket myten berättar. Om att 7000 kvinnor uteslöts från läkaryrket i USA i början av 1900-talet. Skälet var att läkare fram tills dess utbildats i ett slags lärlingsutbildningar, men att läkarutbildningen då övergick till universiteten dit inga kvinnor hade tillträde. Hur stor andel av de svenska läkarna är kvinnor idag? Svar längst ner i bloggen.

Om Ulla Murman som startade Stockholms skrivbyrå 1953 och ställdes inför rätta åtta gånger för att hon hyrde ut skrivande personal (läs kvinnor) i strid med gällande lagstiftning.

Slutligen läser jag också om Malin Lindbergs forskning vid Luleå tekniska universitet och om hur regeringens satsningar på kluster och innovationssystem ensidigt gynnar områden där andelen kvinnor och kvinnligt företagande är extremt lågt. Endast 20 procent går till service-, vård och upplevelsenäringar, där företagen är små och kvinnorna många. Malin pratade på Morgonrock för några veckor sedan.

Av detta känner jag mig riktigt uppiggad och kommer ihåg varför jag valde att bli ambassadör för kvinnors företagande. Nu kör vi igen!

Svar: 2009 var 39 procent av den svenska läkarkåren kvinnor, 2020 beräknas de vara 48 procent. Erkänn att du trodde de var i majoritet idag!  En reflexmässig reaktion när kvinnor/flickor börjar ta större plats.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: företagande

Kommentera

