Ge mig goda exempel i stället för politiska signaler

Jag ringde (nästan) till Ring P1. Jag tyckte jag ville klarlägga något viktigt om aktivitetsersättningen, men när producenten ringde upp så fegade jag. Det kändes som att jag inte kunde prata i radio utan att bli privat kring detta.

Men jag måste ändå skriva det jag tänker: Antalet unga med funktionshinder som beviljats aktivitetsersättning har ökat kraftigt och socialförsäkringsminister Ulf Kristersson talar om en politisk katastrof. Det är det förstås för en regering som tror på arbetslinjen. Det är också en mänsklig katastrof om allt fler unga kommer stängs ute från arbetsmarknaden.

Men antalet beviljade aktivitetsersättningar är inte i sig ett mått på att unga inte kommer in i arbete. Aktivitetsersättningen ges till unga som p.g.a funktionshinder inte beräknas komma ut i arbete på ett år. Beviljade aktivitetsersättningar skulle kunna vara det stöd som behövs för att unga ges en chans till kompletterande åtgärder som de p.g.a sitt funktionshinder behöver. En kortare yrkesutbildning, en praktikplats i avvaktan på någon form av anpassad anställning.

Detta kräver i sin tur ett aktivt samarbete med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen för att skräddarsy långsiktiga planer för ungdomarnas inträde på arbetsmarknaden, i samverkan med företagen förstås. Detta samarbete saknas idag.

P.g.a. politiska signaler dras aktivitetsersättningen in för dem som med en rimlig insats skulle ha kunnat hjälpas ut i arbetslivet. Alternativet är försörjningsstöd. Siffrorna kanske pressas, men så gör också de unga. Det krävs oerhört mycket av ungdomar och deras familjer för att motverka den passivitet som det statliga systemet erbjuder. Skärp er, annars kommer de tillbaka som sjukpensionärer i vilket fall som helst!

Finns någon som kan visa på ett lyckat samarbete mellan AF, FK och företag i denna fråga? Ge mig goda exempel, jag behöver dem!

http://www.ordochhandling.se

 

 

Explore posts in the same categories: Livet

Kommentera

