Tror inte längre på den stora bocken Bruse

När jag var liten var en mina absoluta favoritsagor ”De tre bockarna Bruse” som pappa berättade. Det var en underbar saga, säkerligen kraftfullt ihopkopplad med min känsla för min pappa som Den Store Räddaren i Nöden. Det gjorde inget att trollet under bron var farligt och att de minsta bockarna Bruse var lite ängsliga.Man visste ju att den Stora Bocken Bruse till slut skulle komma och stånga bort trollet för evig tid.

Det har varit svårt att frigöra sig från bilden av Den Stora Bocken Bruse som den som ska rädda oss när det blir knepigt. För mig tog det nära 50 år att bli mindre auktoritetstroende.

Nu har Sverige drabbats av en självmordsbombare. Det är obeskrivligt tragiskt. Mot s.k. asymmetriska hot, som slår blint mot civila och julshoppare, hjälper inte stora bockar. Vi vet idag inte om gårdagens sprängning handlar om en förtvivlad man som fått slut av sin blonda flickvän och skriker ut sitt hat mot det västerländska samhället eller om det rör sig om en organiserad terroristattack.

Brevet som skickades till TT skriver om det svenska engagemanget i Afghanistan. Jag skulle inte gå i döden för det politiska beslutet att ha svensk trupp i Afghanistan, men jag är beredd att överväga saken för de enskilda svenskar som faktiskt är där p.g.a detta politiska beslut. De är nämligen beredda att gå i döden eller att bli lemlästade för livet när de utför sitt uppdrag.

Låt oss hoppas att ingen tror att det finns någon stor bock som är lösningen på att Sverige nu drabbats av terrorismen eller att invandrarfientligheten självklart ökar. Vi måste vara smartare, snabbare, modigare och godare än de som begår brott mot civila på detta skändliga sätt. Jag tror numera mer på de små bockarnas verkan och hoppas att Säpo är fullt av dem. Och att alla vi andra har civilkurage i stort som smått.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kriser

Kommentera

