Motion som ett uttryck som ansvar

När jag morgonyogade i min iskalla övernattningslägenhet så hörde jag ett inslag på P1 Morgon om hur få skolor som har ett program för att minska barns övervikt, trots att andelen överviktiga barn ständigt ökar. Professorn som var inkallad som expert svarade på frågan om detta inte också är ett problem för föräldrarna, att detta är en klass- och en kompetensfråga. Att det är en klassfråga verkar rimligt, men är det en kompetensfråga?

Jag läste häromveckan en insändare från en kvinna som hävdade att alla folknykterhetskampanjer, alla anti-rökkampanjer och alla kampanjer för att få folk att minska i vikt bara är bortkastad kraft. Medelklassens sätt att försöka uppfostra den brpkiga underklassen som inte förstår sitt eget bästa. Hon hävdade att det numera finns forskning som visar att enda sättet att minska de underprivilegierade gruppernas hälsa är förbättrad ekonomi och förbättrade sociala villkor.

Jag har funderat på det sedan i morse. Det stämmer med min erfarenhet av otaliga SANT-föreläsningar, av mina år som socialarbetare och dessa oändliga projekt för att minska ungdomsdrickandet som socialtjänsten drivit i lika oändligt många år.

Det är inte kunskap som saknas. Alla vet är det är farligt att vara fet, att dricka sprit och att röka. Ändå gör massor med människor det.

Så om kvinnan med insändaren har rätt, vad är det då som gör att människor som får bättre levnadsvillkor börjar ta större ansvar för sina och sina barns liv? Jag kan tänka mig att det är samma effekt som inträder i organisationer när ledningen aktivt börja ta med medarbetarna i utvecklings- och eventuellt avvecklingsarbetet.

Man går från att vara en som rycker på axlarna och fnyser åt det som ”någon annan” har hittat på till att bli en som känner delaktighet. Någon som känner ansvar i smått eller i stort. Kan det vara så?

Jag måste ta reda på mer om den där forskningen. Jag känner mig delaktig och jag ägnar mig åt yoga. Det är alldeles definitivt en klassport utom i Piteå, där Kristina Berglund gjort det till en folkrörelse.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet

Lämna en kommentar