Allt blir tyngre när dinosaurierna försvinner

Mammutarna var väl tunga redan från början

När stressen efter en månads stenhårt jobb med kriskommunikationsplaner lagt sig så börjar det äntligen åter finnas lite värdelöst vetande igen i huvudet. I morse när jag hade varit på Black Friday (Boden första stad i landet som importerar amerikanska shoppingvanor på Thanksgiving, men i sanningens namn var det inte mycket shoppare ute i 15-gradig kyla kl 7 imorse!) så hörde jag ett inslag från Vetenskapsradion

Vetenskapsnyheten var att bytesdjuren snabbt ökade i vikt efter att dinosaurierna försvunnit från jordens yta. EFTER BARA 20 MILJONER ÅR, sade reportern, hade djur som tidigare vägt 20 kg ökat till flera hundratals ton!

Här snackar vi tidsuppfattning. Mitt hjärta stannar liksom upp när jag hör denna nyhet och det känns som om tiden också gör det. Jag trampar lite mindre stressat framför trafikljusets röda gubbe, jag kan låta bli att kolla mailen fram till lunch och gör det verkligen något om alla checklistor i kriskommunikationsplanen inte är klara till onsdag den 1 december? VI kommer ju allt ändå att väga flera hundratals ton så småningom och då har allt liksom förändrats och betydelsen av det jag producerar idag verkligen förlorat sin betydelse.

Kanske har jag fått lust att börja blogga igen. Jag ska känna efter. I så fall ska jag berätta mer om min vän G som nu återvänt till sitt hemland Uganda. Whatever happens, never, never give up! Möjligen kan denna uppmaning påverkas av det faktum att man börjar väga flera hundratals ton?

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet

2 kommentarer på “Allt blir tyngre när dinosaurierna försvinner”

  1. Annelie Says:

    Haha, tidsuppfattning och vem bryr sig om x antal år (eller för oss människor x antal dagar)kan verkligen ge perspektiv på sin egen betydele i sammanhangen!
    /Annelie

  2. Jakob Says:

    ”Men vad gör det om hundra (miljoner) år när allting kommer kring?” Sen har väl rovdjuren minskat i storlek? Se bara på hajen och krokodilen. Att öka i omfång är kanske ett resultat av allt löjligare rovdjur? Fram för mer utdöda arter som sabeltandad bäver och den berömda Tyrrannosaurus Spex!


Kommentera

