Jag försöker låta bli att titta på kaffefläcken

 

Bild på coachhjul

Hjulet - ett grundverktyg för coaching

 

Jag coachar. Jag har nu uppnått de 100 timmar som krävs för att ansöka om certifiering hos den internationella organisationen ICF. Väntetiden för s.k. uppcoachning är lång, mer än ett halvår säger dom.

Så jag borde skicka in ansökan, men något gör att jag drar på det. Antagligen är det själva formen. Man ”coachar upp” telefonledes. Det går precis lika bra som att coacha in person (framför allt om man redan har en relation) men kräver lite annan teknik. När man sitter bredvid varandra och coachar är hela min uppmärksamhet fokuserad p den jag coachar. Vi delar kollegieblock för att skissa, lista, rita och skriva och kontakten är mycket intensiv.

Jag är mer visuell än auditiv. I eftermiddag har jag telefoncoachat för att öva mig med denna teknik. Jag märker att jag skriver mycket mer då, för att ändå få ett synintryck av det vi pratar om. Märkligt. Jag har också lätt att låta blicken dra iväg mot något på bordet, en mapp eller en liten kaffefläck från igår förmiddag. Det känns störande, liksom oartigt, fastän min klient inte vet om det.

Men så kommer jag ihåg att jag har mycket lätt att minnas sånt jag hör på radio medan jag kör bil eller stryker. Jag kan se exakt hur jag passerade badhuset i Luleå när Jimmie Åkesson svarade på en fråga eller vilken skjorta jag strök när jag hörde gudstjänsten från Hölö friluftskyrka. Så omjag litar på mitt hörselminne kanske jag kommer att minnas varenda nyans i coachsamtalet.

Idag gick det gick i alla fall bra. Klienten gick från läge 6 till 8 på den tänkta skalan, allt enligt coachöverenskommelsen och hon var nöjd efteråt, lite omtumlad. Det finns alltid en särskild stund, en exakt punkt när man känna hur coachingen ”vänder” och verkligen blir till hjälp. Det blir liksom en kort tystnad och klienten är mer med sig själv än med mig. Inte alltid. Men idag blev det tyst.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation

Kommentera

