Visitkort säljes till högstbjudande

För eftersök eller debriefing

– Du skulle ha sparat det.

Det har varit Makens återkommande kommentar under ett par års tid. Han refererar till ett visitkort som jag fick på Café Roasters i Piteå av miljonären och – visade det sig – finanssvindlaren Bosse Johansson. Vi hade suttit och fikat tillsammans med en ungdomsvän från Boden och några bekanta till honom. En av dessa bekanta syntes mig oerhört dryg. Han hade en vingård i Toscana, han verkade rik, han pratade på som om det var lite synd om oss som inte bodde i Toscana (det hade han ju rätt i, men den triumfen var jag inte beredd att ge honom!).

Jag blev lite ”vass” i mina kommentarer som min salig far skulle ha uttryckt det. När jag och Maken tackade för oss och gick ut på Storgatan frågade jag lite irriterat: Men vem var den där överlägsna människan?

– Det var ju Bosse Johansson, var hans förvånade svar. Kände du inte igen honom?

Nej, jag gjorde inte det. Jag såg inte på hockey, jag var inte intresserad av idrott och sponsringen av den. Jag hade aldrig sett karln tidigare.

Men jag var faktiskt intresserad av hans vingård. Så jag sparade visitkortet han gav mig med adress och kontaktuppgifter. Sen blev det Obolskandal och Kurirens avslöjande och Bosse Johansson och hans kumpaner blev kända På Riktigt. De söktes av journalister, åklagare och skattemyndigheter men verkar ha varit duktiga på att hålla sig undan.

Och varje gång det varit något reportage om hur journalister fåfängt jagat Bosse Johansson har Maken upprepat sin utsaga om att jag borde sparat visitkortet. Jag visste inte i vilken fick jag lagt det.

Tills imorse när jag gjorde en djupdykning ner bland drivorna av visitkort för att uppdatera min praktiska lilla visitkortspärm och äntligen skapa någon slags ordning i mina kontakter. Där i pärmen satt kortet: Coronarossa – så hette vinet. Så hette vingården.

Så nu har jag adress- och telefonuppgifterna. Ifall Längmanska eller någon annan vill köpa loss dom av mig. Även om uppgifterna är kända, kanske kortet kan användas för krisbearbetning i slutna kretsar.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Viktiga tillkännagivanden

Kommentera

