Allsången var inte bättre förr

Allsången väcker starka känslor

Jag kollade på Allsång på Skansen igår i alla fall, fast jag egentligen är lite skeptisk. Jag har mina släktmässiga skäl för att följa programmet.

Family Four-potpurriet var bäst, men där spelar kanske släktmässigheten in. Jaghamnade på FB-loggen om Allsång och fascinerades över de starka känslorna som följer programmet. Det var älska och hata hit och dit, mest Eric Saade, men också Mikael Wiehe och Marie Bergman.

Att programmet numera vänder sig till en ny åldersgrupp är lite komiskt. Det kräver en veckodos av pop och popartister. Mycket kommentarer igår kring att allsångslåtarna var okända. Det var Jules Sylvain, Family Four och Wiehe som bjöds som allsång (och Temperaturen är hög uti kroppen – men den måste dom väl ändå ha sjungit på nån utflykt med fritids?).

Allsången med Wiehe var ”Det här är mitt land”, den gamla Woodie Guthrie-slagdängan. Väl inne på You Tube (nej inte på den länken jag lade upp idag, du får leta själv!) ser jag att en massa andra historielösa individer hyllar Wiehe och skriver ”SD 2010” i loggen. Så kul det kan bli! Jag gissar att Hoola Bandoola och Musiknätet Waxholm också är okända fenomen.

Men visst var Wiehe bättre förr? Proggen var progg, men budskapet lite mer underförstått än på den nya skivan. Lyssna på ”Jakten på Dalai Lama” och jämför.

Allt var bättre förr, utom Allsång på Skansen.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

