Väst viktigare än öst

Wisla i Polen den 12 juni Källa: DN webb

En smula övermätt på bröllopsfirande och korteger lägger jag ifrån mig DN:s bröllopsbilaga och ägnar mig lite åt världen och det polska valet. Hör till min stora förvåning Kjell Albin Abrahamsson berätta att valet präglas både av den stora flygolyckan då presidenten och 95 andra dog men också av översvämningarna i floden Wisla.

Mer än 20 personer har avlidit av översvämningarna och tiotusentals har fått evakueras – visste ni det? Hur mycket uppmärksamhet tycker ni att dessa översvämningar fått i media och då jämför jag inte bara med vår egen nationella saga om hockeypojken som blev prins utan även med Carl Henric Svanbergs tilkortakommande over there och fotbolls-VM i Sydafrika.

För några år sedan var jag och Maken på semester i England mitt emellan två historiska regnväder, det första i Yorkshiretrakten, det andra i floden Severn på väg ner mot Oxford. Det var nyhetsrapporteringar dagligen i svenska media om naturkatastrofen i England och om evakueringarna. Det var en eller två som dog tror jag, men knappast 20.

Nyhetsvärderingen bestämmer fortfarande att väst är viktigare än öst. Vi vet så lite om våra närmaste grannländer  såvitt det inte handlar om de nordiska kungahusen. Jag läste Sofie Oksanens ”Utrensning” i försommargrönskan och skämdes över min gigantiska okunskap om baltländernas historia.  Och om översvämningarna i Polen.

Det regnar f.ö. en del även i Boden denna helg, men några evakueringar har jag hittills inte hört talas om.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation, Kriser

Kommentera

