Bristnade flyginformation stör

Vaknade i morse till nyheten av att det svenska flyget är lamslaget p.g.a pilotstrejk. Förväntade ”Hur känns det”-reportage från Luleå och Landvetter, men mycket lite faktainformation. Passagerare brukar alltid skälla på flyget och SJ för bristande information, men denna gång tycker jag att media läst på dåligt.

Alla med journalistisk grundutbildning vet att frågorna: vad? vem? var? när? hur? varför? alltid måste besvaras i ett nyhetsinslag. För kriskommunikation rekommenderas också Hur länge? På huvudet stående i morgonyoga försöker jag alltså utröna om min planerade Stockholmsresa på måndag med en massa inbokade affärsmöten måste bokas om. Inga besked om detta hörs på radio.

Svaret får jag först i en intervju med en man från Chicago som refererar till ”this one-day-strike”. Det borde jag inte ha behövt kunna engelska för att få reda på.

F.ö. verkar alla strandsatta passagerare ha stor förståelse för pilotstrejken som bottnar i piloternas motstånd mot att bemanningsföretag ska nyttjas. Jag tycker bemanning är en bra idé som komplettering till fast anställd personal. Dessutom tycker jag att man kan ifrågasätta klokheten i att strejka när flygbranschen just oförskyllt fått ta enorma förluster p.g.a. askmolnen. Om bolagen inte går omkull så kommer förlusterna att tas ut i dyrare flygpriser för oss som reser.Jag tror att SAS-piloterna har det bättre ställt än jag.

En olycka kommer sällan ensam. Min ilska över att datorn vägrar läsa in mina bilder och att jag igår fick en p-bot kompenseras endast av att jag tror att pilfinkarna har ungar i holken utanför altanen. Vissa kommer alltid att flyga oavsett fast anställning.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation

Kommentera

