Jag har värjt mig mot vargar

Arvids bild

Jag blir hellre jagad av vargar, sjöng Orup för många år sen. Jag med, i alla fall hellre än att bli uthängd på Facebook och mer ljusskygga Internetforum av människor som tycker att dom kräver yttrandefrihet men som egentligen bara hatar och spyr galla över alla som inte tycker som dom.

Det finns en intervju på 24Norrbotten från förra veckan där jag säger att jag tycker det är  viktigt att s.k. vanliga människor – verklighetens folk  för att citera Göran Hägglund – vågar uttrycka en åsikt om invandring och inte lämnar banan åt proffstyckarna. Vanliga människor blir lätt lite skrämda av alt hat och alla könsord. Vi är inte vana vid att kallas ”PK-fittan i Bodsvedjan”, vi drar oss tillbaka och samlar inre kraft för att våga visa oss igen.

Motståndarna jagar i flock, lika välorganiserade som vargar. Hänger ut bostadsadresser, länkar till hemsidor och lämnar ut personuppgifter. Allt för att visa ”vi vet vem du är och vi tänker visa det”. Hmmp, det skulle man kanske ha tänkt på alla de gånger man lagt ner tid och kraft på att komma högt upp i sökmotorerna ranking. För sent att dölja sig på nätet. Jag vet att det finns folk som vänjer sig vid att ständigt vara hatade. Jag tvivlar på att jag skulle göra det.

Flocken har jagat vidare. Marianne Berg är inget huvudvillebråd för de främlingsfientliga. Den kapade FB-gruppen finns kanske kvar på FB, jag vet inte, jag gick ur när alla mina vänners aktiviteter låg utlagda att läsa för alla som ville. Jag går nog med igen om ett tag. Jag saknar FB.

Jag saknar mina vänner, dom på distans och dom jag hade daglig kontakt med. Jag saknar entusiasmen i de inlägg som kom när gruppen startades och jag saknar alla de uppskattande ord som kom när jag lade ner gruppen. Arvid Johansson bidrog med en profilbild till gruppen. Den bytte kaparna ut mot en blågul flagga. Visste dom om att flaggan kom från Kents skiva?

Jag ägnar Arvid, som jag aldrig träffat, en varm tanke och lägger upp hans illustration i min blogg. Ha det bra, Arvid, vem du än är.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kriser

Kommentera

