En vänlig grönska tar oss med storm

...har smyckat dal och ängar

När jag gick i klass 2 i Hammarby skola i mitten av 1960-talet så hade jag en fröken som hette Stina Åhlén. Det var en riktigt elak tant.  Hon luggade dom busiga och gav örfilar till dom som vågade svara emot, bara pojkar förstår ni väl. Vi flickor var snälla på 60-talet och fick inte stryk, bara ont i magen.

Stina Åhléns man hette Waldemar Åhlén. Det är han som har tonsatt psalm 201, även kallad Sommarpsalm. Därför fick vi lära oss den redan i årskurs två och sedan dess är det den psalmen jag associerar till försommar och skolavslutning, mycket mer än I denna ljuva sommartid och Den blomstertid nu kommer. Jag vill höra den varje år, jag vill sjunga den varje år, jag vill återuppleva barndomens känsla av sommarlov och oändlig ledighet på landet.

Denna helg var det dags för försommaren i år. Från ingenstans dök hon upp och tog oss med storm. Vi stod med gapande munnar och svetten rinnande nerför ryggen och letade efter räfsan, sekatören och förra årets vaxduk. Det är NU det gäller. Inte en dag får missas.

Jag går min morgonpromenad längs älven (jag gör det inte varje morgon, men varje morgon jag gör det brukar jag på något sätt klämma in det i en text!) och jag ser björkarnas ljusgröna slöjor och nynnar psalmen inombords. Tack Waldemar Åhlén för den otroligt vackra melodin som väcker så starka känslor av sommar och lycka i mig.  Jag förlåter dig för att din fru var en satkäring.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet

Kommentera

