Jag är en av dem

Skamlig rest (ny!)

Nu är jag en av dem. En av dem jag tidigare föraktfullt kommenterat. ”Men hur tänker man när man först plockar upp hundbajset i en påse och sedan slänger påsen ute?”

Ja, hur tänker man? Man tänker kanske att man ska ta en ganska lång promenad med hunden som gör sina behov ganska tidigt på denna runda. Då tänker man att det vore skönt om man slapp gå med den svarta påsen i handen en timme och om man lägger den åt sidan här lite snyggt så syns det inte och då kan man ta den på tillbakavägen?

Så tänkte i alla fall jag häromdagen när jag petade ner  hundens svarta påse lite snyggt bakom en snödriva. Men sen kom jag under promenaden på att vi kunde ta en annan väg tillbaka och då gjorde vi det. Och påsen låg kvar.

Trodde jag. För i morse hade jag kommit på min fasansfulla blunder och tänkte att jag skulle gå förbi och plocka upp påsen på morgonpromenaden. Den var inte kvar! Någon hade gjort sig besväret att ta vår svarta påse och stoppa den i därför avsedd soptunna.

Jag tänker på den irakiske vaktmästaren som höll vakt vid den övergivna svenska ambassaden i Bagdad under kriget. Han skapade ordning. Han skötte sin uppgift. Han trodde på en civilisation trots att kaos rådde.

Det finns det tydligen folk som gör i Sverige också.  Tack! Förlåt!

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Viktiga tillkännagivanden

One Comment på “Jag är en av dem”

  1. Bloggblad Says:

    Jaså, jaha. Du är en av dem! Jag som inte har hund, har många gånger förundrat mig över varför man gör så. För du är inte ensam… men då vet jag en orsak i alla fall.


Kommentera

