Utanför bubblan är det kallt, men vackert

Det känns långt till vår

Jag tvingade mig ut på en morgonpromenad trots att det var 18 grader kallt när jag gick upp. I detta län där jag bor älskar man vårvintern, det ska vara riktigt kallt på nätterna så att skoterföret håller länge och så att man kan fiska länge på isen.

Jag föredrar grus mot asfalt och värmen mot en vårvägg. Men det ÄR ruggigt vackert i  vinterglittret, det medges. Det finns vårtecken. Fåglarna kvittrar innan klockradion gått igång, istapparna växer och snöhögarna komprimeras på något underligt sätt trots att dagstemperaturen inte nått över -6 denna vecka (jag har läst på om detta med snö i Ny Teknik, ytsnön kondenseras och genom osmos trycks vätskan in mot mitten. Därför är blöt snö tyngre än kall.)

Istapparna växer till de smälter

SÅ egentligen skulle jag inte behöva tvinga mig ut, det är bara att njuta av det smärtsamt vackra innan dagens arbete börjar. Men jag är i en bubbla. En bubbla av projektansökningar, intervjuer och coaching.

Jag såg en trailer på tv igår, det handlade om informationsbrus och så var det någon som var i en bubbla och inte kunde ta del av vad dom andra sa. Jag vet inte om det var en trailer för ett program hörselskador eller om stress eller om information i överflöd men jag kände igen mig i bubblan. Nu är jag inte mycket att ha för omvärlden, jag ber mina anhöriga om överseende. Om det hörs genom bubblan. Read my lips och  lita till min goda vilja.

Det ÄR verkligen ruggigt vackert. Men kallt.

Ute sitter skatorna i kaxig svart-vit vårstass och kikar ut över nejden från björkarnas rimfrostiga grenar. De har andra tankar i huvudet än projektansökningar.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet

Kommentera

