Leda eller följa, det är frågan

Jag har gett mig in i en ny fas av mitt företagande. Plötsligt är jag en av dem som söker projektmedel. Länsstyrelsen utlyser projektmedel för kvinnors företagande och jag har en bra idé. Jag ser fördelarna: säkra intäkter under en längre tid och möjlighet att förverkliga en mycket bra projektidé.

Men jag ser också nackdelarna. Jag får en idé, jag kommer på att jag vill jobba tillsammans med någon, jag inser att vi måste förankra verksamheten över länet, jag ringer ett antal organisationer som brukar benämnas ”Företagens Vänner” (fast dom heter inte så på riktigt!)  och som deltar på alla näringslivsevent i länet. Jag är tvungen att hålla flera grytor kokande samtidigt, eftersom tiden är knapp. Jag ringer till flera samverkanspartners för att hitta ett bra nätverk av underleverantörer, inser att ansökan ska vara inne den 22 mars. Min tänkta samverkanspartner är på resa, vi hittar ingen bra tid att träffas under denna vecka och nästa. Hur ska vi hinna få till en realistisk budget och en bra ansökan? Jag skissar på ett upplägg, skickar ut till några berörda, väntar på kloka och kritiska synpunkter. Behöver kontakta några fler nyckelpersoner.

Plötsligt går luften ur mig. Jag som verkligen gillar att vara konsult, att göra korta och bra jobb, bocka av och rida bort i solnedgången – ska jag verkligen ägna mig åt detta? Det tar för mycket kraft. Jag läser en kommentar på Facebook: ”Kan ingen bara skrika: Följ mig!”

Precis. Kan ingen göra det, så följer jag. Kanske.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

