Hur kom du dit?

Får man ta med sig en bok om man blir tvångsintagen?

Vissa dagar är jag som ett lokomotiv. Inte ens ett snökaos kan stoppa min framfart.

Andra dagar misstänker jag att jag helt enkelt borde bli tvångsintagen. Idag planerade jag att på min lunchrast läsa Annika Borgs bok: ”Det är ingen fara, du är människa” som vi har som studiecirkel i Mariakyrkan i Sävast. Den har legat framme på köksbordet ett bra tag. Nära till hands, sedan förra träffen för två veckor sedan då det var -29 och jag tyckte att jag skulle slippa åka bort.

Men den ligger inte där. Den ligger inte heller i vardagsrummet, på mitt skrivbord, i sovrummet. Inte heller nere på kontoret eller (vilket är en grov chansning!) på toaletten. Jag vet allt det där, för jag letar inte bara en utan kanske åtta gånger i rum efter rum. Jag städade i helgen, men inte kunde jag ha stoppat undan den? Jag ser omslagsbilden så väl för min inre syn, Annika Borgs glada nuna, men jag ser aldrig boken. Inte ens på nionde varvet. Efter en halvtimmes letande ger jag upp  – tänker att jag fått en hjärnblödning som påverkat mitt närminne – och går ner i källaren för att sätta igång med jobbet igen.

Inne på kontoret ställer jag en stol till rätta och flyttar på en pläd som ligger slängd över stolsryggen. Annika Borg ler glatt mot mig från stolsitsen. Annika – så glad jag är att se dig! Kanske vi ändå hinner umgås en stund innan plikten kalla

Men kan någon förklara hur du kom dit?

http://www.ordochhhandling.se

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

