ER – tröst mulna dagar

Kompisar att lita på när livet är småtrist (www.nj.com)

Jag skyller på snön som singlar sakta, på den genomgrå himlen och på den bedövande tystnaden i den lilla norrbottniska byn där vi bor: jag är helt enkelt letargisk. Ingen kraft, ingen sisu, den enda vilja jag har är att sitta ihopkrupen i fåtöljen och se ännu fler avsnitt av ER, säsong 3.  Jag har ransonerat min dagliga konsumtion till två avsnitt, men alla vet ju hur mycket man kan lita på missbrukare.

Jag försöker se mitt tv-tittande som fortbildning. Följande uttryck har jag lärt mig, vilka kommer att vara mig till stor nytta om jag någon gång ska jobba på akuten på ett amerikanskt sjukhus:

  • ICU = intensivvårdavdelning
  • the bullet = kortfattad patientstatus vid överlämning till ny personal (t. ex. från ambulansen)
  • ETA = estimated time of arrival (för amublanstransport)
  • GSW = gun shot wound

Men det som förvirrar mig just nu är akronymen LOL – anyone? Och då menar jag inte Laughing out loud.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation

Kommentera

