Präktig, vild och galen

När man hamnar i nya sammanhang får man nya glasögon, nya filter som man ser omvärlden genom. Just nu har jag fått på mig kvinnors företagande-filtret och snubblar oavbrutet över sådana nyheter.  Ibland känns fakta motstridiga för den som vill få ihop en hel bild.  Häromdagen hade Norrbottens-Nytt en nyhet om att företagandet i Norrbotten ligger i botten bland alla län. Kvinnorna utgör 26 procent av företagarna i Norrbotten mot ett riksgenomsnitt på 29 procent. Här finns en del att göra, alltså.

Samtidigt fick jag ett brev från landshövdingen som välkomnar mig till ambassadörsuppdraget. I brevet läser jag att drygt 33 procent av de nystartade företagen i Norrbotten drivs av kvinnor och det är den högsta siffran i landet.

Kvinnoarbete i Nolaskog

Vad är sant och vad är falskt? Allting handlar om vinkeln, den som journalister och framför allt nyhetschefer vet allt om. Utifrån vilken vinkel avläser jag världen och vilket budskap har jag? Är glaset halvtomt eller halvfullt? Det går alltid att hitta argument som stärker min sak.

Ytterligare en vinkel gav Företagarnas nya undersökning som presenterades i Ekot igår. Den visar att det tar många fler år än man tidigare trott att få nya företag lönsamma, kanske upp till åtta år. Först måste man bli stabil i sin affärsidé, landa i sin marknad och få koll på kostnadssidan. Denna vinkel talar för kvinnors företagande för man vet att kvinnor genomgår en mycket längre beslutsprocess än män när de startar företag. Kvinnor är mycket försiktigare i sina överväganden. Vi har med största sannolikhet svårare att låna pengar. Väldigt få kvinnor är dessutom uppfostrade till att vara ”wild and crazy”. Men när vi väl startat ger vi inte upp så lätt.

Vad sägs om denna generalisering: kvinnor är försiktigare, uthålligare och har samtidigt bättre koll på pengarna? Det låter präktigt. Kan vi överföra dessa värderingar till våra döttrar och samtidigt lära dem att vara vildare och galnare än vad vi har varit, så kanske de skapar nya jobb samtidigt som de har kul?

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: företagande

One Comment på “Präktig, vild och galen”

  1. Bloggblad Says:

    Det där tror jag på, att vi är försiktigare etc. Vi har dessutom lärt oss att det faktiskt är lite motigare att vara kvinna som slår sig fram… i alla fall märker jag skillnader på hur jag vågar marknadsföra mig och satsa.

    Min verksamhet ryms fortfarande i en skokartong, inkomsterna är spridda i olika stora skurar och minst av allt stabila. Men roligt är det att vara sin egen, om än bara på halvtid.


Kommentera

