Kaninerna som överlevde snöchocken

Får 11-åringar att gråta (foto: http://www.dan.se)

Jag arbetar som kriskonsult. Jag gör krisplaner och leder krisövningar åt företag. En av de saker jag tycker jag är riktigt bra på är att skriva scenarier för krisövningar. Ju osannolikare, desto bättre. Verkligheten överträffar ofta dikten.

Jag har skrivit scenarier om patienter som börjat brinna på operationsbordet, om sommarvikarier som talat  ut i media om sexuella trakasserier i arbetslaget på den stora fabriken, om demonstrationer utanför världskända rymdanläggningar.

Men aldrig hade jag kunnat komma på ett scenario som handlade om att hundratals kaniner blir begravda under snömassorna i en tennishall just som SM i kaninhoppning ska börja! Verkligheten överträffar dikten och i detta fall även Toyotas återkallande av drygt åtta miljoner defekta bilar, ett annat krisscenario som jag inte heller haft fantasi att hitta på.

Idag meddelar Sveriges Radio att huvuddelen av kaninerna klarade katastrofen bra. Men tänk så många nya kaninraser som blir följden. Och tänk alla gråtande elvaåringar!

Det är stor tv det – Marcus Hellner släng dig i väggen!

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kriser

Kommentera

