Hellre Staffan W än Anna W

Nu när jag ska bli en mer offentlig person så måste jag lära mig att vakta min tunga. Det blir inte lätt, jag som är så frispråkig. Läste att Rickard Olsson som är programledare för ”Vem vet mest” hade låtit undslippa sig en kommentar om Anna Wahlgren, som har förstört så många barns liv med sina uppfostringsregler.  AW  begär nu en kvarts miljon som ersättning för detta kränkande omdöme.

Malin Wollin har skrivit en jättebra kommentar om detta i Aftonbladet, där hon torrt konstaterar att om Staffan Westerberg krävt en kvarts miljon för varje gång någon sagt att han förstört deras barndom, så hade han kunnat äga en större gård än Göran Persson nu.

Jag såg Staffan Westerberg i Norrbottensteaterns restaurang igår. Han satt som ett stort äppelkindat barn bland alla teaterarbetarna och såg alldeles lycklig ut. Inte blir han kränkt över att någon tycker att han förstört deras barndom. Han har väl bara gjort sin pryl och hoppats att någon vill ta emot den.

Med risk för att bli stämd av AW så kan jag konstatera att hon i alla fall förstört min sons barndom (Sonen – om du läser det här – var snäll och säg emot mig!). Äldste sonen fick inte sova i vår säng, amning var 4:e timme med faställda raprutiner, golven skulle dammsugas och våttorkas varje dag och insomningssvårigheter som skulle botas med en slags buffa-i-rumpan-metod som jag aldrig lyckades begripa.

Vi var några kvinnor i Norrfjärden som hade en studiecirkel kring AW:s bok och jag var väl förstås som vanligt den som tog in allt bokstavligast. När nästa barn föddes gick jag ut och slängde boken i soptunnan för att inte frestas att ta intryck av den igen.

Största skadan med boken var kanske ändå att den var en sån bibel och krävde så mycket konsultation att jag ägnade mig åt att läsa den i stället för att gosa med Sonen. (För att inte tala om alla studiecirkeltimmar!) Vad som stod om gosande och kvalitetstid minns jag inte. Var det alls med?

Nä, man skulle ha ringt Staffan W och bett honom komma hem och fika en stund i stället. Det hade nog tillfört mer kvalitet, totalt sett.

Explore posts in the same categories: Livet

Kommentera

