Kul bli ambassdör

Maud kommer också den 29 april

Jag har blivit uttagen som en av regeringens ambassadörer för kvinnors företagande. Jag skriver det en gång till: Jag har blivit uttagen som en av regeringens ambassadörer för kvinnligt företagande. Jag är jätteglad.

Men också lite förvånad. Jag är dotter till en överstelöjtnant och en butiksföreståndare inom Stilleskoncernen, i vår familj har 0 företagartradition funnits, jag säger noll. Inget entreprenörskap, inget ”jag ska minsann visa dom jävlarna”, ingen inympad känsla för att bygga saker från grunden. Mer en känsla av att ”bli duktig på det du gör och bråka inte med andra, så går det bra”. Det kanske är ett nog så gott recept på företagande.

Men det skulle ta många år av kommunal och statlig tjänst innan jag som 46-åring tog klivet till en egen firma med hjälpa av starta eget-bidrag från Piteå kommun. Det var inte det enda jag fick, jag kom med åren att få ganska många uppdrag av min före detta arbetsgivare. Nätverk. Tack Piteå kommun  för stödet de första åren – det var ovärderligt! Jag fick bland annat jobba med personlig utveckling bland andra som skulle starta eget. Det vore att överdriva att säga att alla som tog del av utbildningen tyckte att personligt ledarskap var ovärderligt för deras företagande, men för några vet jag att den var avgörande för deras beslut. Jag bär er med mig.

För mig har vägen heller inte varit spikrak, den blir kanske inte det om man inte har fått Gnosjöandan i modersmjöken. När tiderna blev osäkra flydde jag in i den statliga världen igen. Jag jobbade nära tre år på länsstyrelsen och ett år på Luleå tekniska universitet. Även om jag fick en del uträttat är nog det mildaste uttrycket för dessa år att min begåvning för att vara anställd har minskat med kvadraten på åren som företagare.

Jag kände mig instängd, kontrollerad, hindrad i min kreativitet. Så det fick bli företagande igen och jag vaknar i princip varje morgon och är jättelycklig för detta val. Nu har det renderat mig en plats bland regeringens ambassadörer (jag kan gå på personalfest med kollegorna på UD – kanske i Dubai om inte Carl Bildt har lagt ner ambassaden där?). Det blir inga pengar. Det blir en del gratisjobb och det blir en resa till Stockholm den 29 april till den nationella träffen. Reseersättning utgår med max 2000 kronor. Tur man inte är företagare i Soppero.

Det här kommer att bli jättekul!

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Uncategorized, Viktiga tillkännagivanden

One Comment på “Kul bli ambassdör”

  1. Annelie Says:

    Grattis, Hälsa Maud att jag ser framemot hennes genomförande av momssänkning för restaurang- och caféföretagen. Lyckas hon med det är vi många som sluter upp bakom henne ridande på en våg av förbättrad likviditet och tryggare arbete för våra anställda!/A


Kommentera

