Marianne överskrider nya gränser

Idag skulle jag ha ett Stockholmsmöte med en kollega från Sundsvall. Det brukar vara lättare att ses där för oss som kommer från landet. Han ringde redan klockan nio och sa att hans flyg var så försenat att han skulle ställa in resan. Vi bestämde att ha ett telefonmöte i stället.

Mitt flyg var i tid. Jag gick och satte mig på ett hyfsat lugnt fik för att invänta hans samtal på eftermiddagen. Samtalet bröts stup i kvarten, jag trodde det berodde på min nya blåtandspinne, så jag tog bort den efter en stund. Det hjälpte – lite. Vi pratade en kvart till, sen bröts samtalet.

Jag förflyttade mig närmare fönstret och Kungsgatan för att kunna avsluta samtalet på ett bra sätt och säga att vi skulle höras per mail. När jag står där vid fönstret och tittar ut mot trafiken och människorna som skyndar förbi utanför, ser jag plötsligt hur glaset i rutan spricker. Jag rör inte rutan. Sakta men säkert avtecknar sig en spricka från vänster till höger över det i och för sig ganska smala fönstret.

Det hörs inget, det ramlar inte ner splitter, det bara liksom utvidgar sig en spricka på ett mycket stillsamt men ändå målinriktat sätt. Jag tittar mig omkring för att se om någon annan sett något. Ingen verkar låtsas om något, eller är det jag som inbillar mig detta? Fanns sprickan där när jag ställde mig vid fönstret? Är det dagsljuset som spelar mig ett spratt?

Jag avslutar samtalet och backar sakta och försiktigt bakåt i lokalen. Tar min kaffekopp och biter en bit av min mördegskaka: 2010-talets Uri Geller har slagit till. Jag törs aldrig mer besöka detta kafé.

Kan någon stockholmare vara så snäll och gå in på Café Aveny och fråga – lite nonchalant – hur länge sprickan i fönstret varit där. Glöm var du först hörde det.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “Marianne överskrider nya gränser”

  1. /S Says:

    Undrar om hemförsäkringen gäller? Vi kanske borde kolle det.


Kommentera

