Svårt hålla på den man inte gillar

För fel för vissa (Foto:www.fotoakuten.se)

Har man gett sig in i burkhadebatten, får man debatten tåla. Fast igår handlade nyheten om att Arbetsförmedlingen måste betala skadestånd till den man som nekades ersättning p.g.a att han vägrade skaka hand med en kvinna på en tilltänkt praktikplats. Då suckade jag framför Aktuellt. Varför måste jag hela tiden rannsaka mina argument för och emot diskriminering?

Jag slapp skriva ner dom, för Hanne Kjöller skriver på ledarplats i DN idag precis det jag tyckte framför tv:n igår. En god vän till mig säger att man inte ska bråka om burkhor, det finns så få ändå. Men händer finns det ju desto fler, händer att skaka eller inte skaka när man hälsar. Händer att liksom ta ställning till. Och händer som kan bli kränkta.

Det jobbigaste med nyheten var att Lennart Persson hade tagit DO Katri Linna samt Nalin Pekgul till studion för att debattera. Dom var riktigt i luven på varandra, Nalin på ett härligt utomnordiskt sätt och Katri på ett finskt, svalt och intellektuellt sätt. Det jobbiga var att jag gillar verkligen Nalin Pekgul och jag gillar inte Katri Linna. Så jag försökte hela tiden få till det i huvudet att Nalin Pekgul hade rätt, när hon sa att majoriteten av alla muslimer blir kränkta av den här domen, för dom erkänner inte den hälsning som den muslimske mannen gjorde.

Men jag kunde inte. För jag tycker inte att majoritetsmuslimernas eventuella kränkthet heller är ett skäl att ta hänsyn till när det bedöms om en man ska få ersättning eller inte. Så jag tyckte att Katri Linna hade en poäng som drivit frågan (fast jag förstod aldrig riktigt vad hon sa – jag tror jag har fördomar mot välutbildade finländare, dom är så himla akademiska och obegripliga).

Men sen kom det en chef som förklarade att alla på hennes verkstad måste kunna göra hjärt-lungräddning på alla. Då är ju saken avgjord. Det vore alltså en omöjlighet för mannen som inte kunde röra kvinnor att rädda livet på en kvinnlig arbetskamrat. Då så. Varför skrev ni inte det i beslutet i stället? Så hade jag sluppit denna inre kamp framför tv:n.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation

2 kommentarer på “Svårt hålla på den man inte gillar”

  1. Jakob Says:

    Redan i programmet, för jag såg ju faktiskt detta inslag, sade man ju att det inte var FÖRETAGETS beslut som var felaktigt, då man valt att inte ta in honom på grund av hans kompetens. Det var då som jag förstod det, att beslutet att dra in a-kassan var lagt helt på a-kassans axlar.

    Fast jag kan ha missförstått, jag var på jobbet och hade inte 100 fokus på tellien.

  2. marianne Says:

    Så bra att du var på jobbet – då behövde du ingen A-kassa!


Kommentera

