Avcensurera mer och sluta inte skotta snö

Snö på Nathorstvägen

Jag har varit på kurs på ett ställe, där själva grunden för modellbygget är att våga se att vi ibland censurerar oss själva  och i stället göra medvetna val. Där blev jag av en annan kursdeltagare ansatt för att jag hävdade muslimska kvinnors rätt att använda slöja, eftersom dessa kvinnor enligt henne är förtryckta och alla muslimska kvinnor som fått utbildning vägrar bära slöja. Hon kan ha rätt.

Jag tycker det verkar jättefel att ha slöja över huvud taget, att inte få umgås med  andra män än sin egen och att inte få uttrycka sin mening fritt. Om det hängde på mig skulle alla kvinnor få springa med utsläppt hår och skratta med vem dom vill och välja vilka yrken dom vill.

Jag tycker emellertid att alla människor har rätt att få ha sin åsikt och om en muslimsk kvinna hävdar att hon har valt att bära slöja, så förstår jag inte varför jag som vit protestant har rätt att säga till henne: Jag bestämmer att du inte har rätt att fatta dina egna beslut.

Jag tycker också att jag har rätt att ha denna åsikt och att ingen kan säga till mig: Du har inte rätt att tycka så. Det är censur för mig. Om människor säger så till mig, så censurerar jag allt dom säger och slutar lyssna.Något att tänka på om man vill övertyga någon om sina argument. Ska vi bomba Afghanistan till jämställdhet? Ska vi skälla ut folk för att dom har fel åsikt? Det gäller att avcensurera sina egna motiv.

Snö på Artillerivägen

Kursen var i  Stockholm. Där är snöröjningen ganska dålig. Alla klagar på det. Nu är jag hemma i Boden, här är  snöröjningen bra. Även i vår trädgård. Jag har idag grävt en gång till växthuset, där jag sedan petade ner snön från taket för att inte konstruktionen skulle krascha när snön blir tyngre. Jag höll på att komma under ett lass och bli levande begravd. ”Kvinna i snöchock i Bodsvedjan”. Och så säger dom att det inte händer nåt här.

Lars Winnerbäck ar skrivit en fantastisk låt som heter ”Varning för ras”. Lyssna på den!

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation, Livet, Viktiga tillkännagivanden

Kommentera

