Egentligen skulle jag ha väntat i två veckor till

Det blir mycket att frossa i på bara tre dagar.

Varje årstid har sina traditioner. Idag har jag bakat semlor, en vana sedan barnen var små, men vem ska äta upp semlorna idag?

Jag kan äta upp dem, jag har redan ätit två på Hanssons café i veckan och de kan verkligen rekommenderas. Samtidigt kom den eviga frågan upp om när man tjuvstartar med semmelätandet eller inte.

Jag var tvungen att konsultera Modéus: ”tradition och liv” från Verbum, en guldgruva för oss som har en tendens att fastna i diskussioner om när allhelgonadagen egentligen infaller och vilka dom tre vise männen var. I denna vackert layoutade och innehållsrika bok finns allt skrivet om våra kyrkliga och folkliga traditioner och hur de kommit att smälta samman i historien.

Om fastlagstiden skriver Martin Modéus:

”Fastlagen, avslutningen på förfastan, märks desto mer fast den bara är tre dagar lång, fastlagssöndag, blåmåndagen och fettisdagen.

…Fettisdagen är är alltså inte dagen då man börjar äta fastlagsbullar, som man ibland hör. Möjligen är det dagen då man slutar äta dem.” Och ska man vara riktigt rättrogen enligt Modéus så är det bara på själva fettisdagen man ska äta semlor, eftersom det var den sista dagen före fastan då man fick äta ägg och mjölk och därför frossade på vitt bröd och mjölk.

Men allt det där visste ni förstås redan. Jag tycker dock inte att vi behöver vara så rättrogna. Baka semlor redan nu eller köp dem på Hanssons! Däremot tycker jag att vi gott kan ta fastan på lite mer  allvar. Det är nyttigt att någon gång emellanåt införa en startbana mellan impuls och handling. Själv har jag just haft en vit månad efter julens frossande, så jag tycker jag har gjort mitt. Men pengar i fastebössorna ska jag absolut lägga. Visst fick man fastebössor till Lutherhjälpen i brevlådan förr? Nu måste man hämta dem i kyrkan, tror jag.

P.S. Fettisdagen infaller i år tisdagen den 16 februari, dvs tre dagar efter fastlagssöndagen den 14 februari. Det innebär att fastlagssöndagen är samma dag som Alla hjärtans dag. Vilken dag tror du får mest uppmärksamhet? Stoppa en sedel i fastebössan och tänk på någon du tycker om i stället för att köpa en massa geléhjärtan.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Viktiga tillkännagivanden

3 kommentarer på “Egentligen skulle jag ha väntat i två veckor till”

  1. Annika Says:

    Lite kul att läsa, Martin Modeus är min och brorsans konfirmationspräst. Det var meningen att han även skulle döpa Emma men var förhindrad. Jag sa att jag även skulle ha han som präst om jag gifte mig.. Vad liten världen är.

  2. Bloggblad Says:

    Jag har inte läst den boken, men den låter intressant! Känner till författarnamnet i alla fall.

    Jag blev bjuden på semmeltårta förra veckan – jag hör inte till semmelfantasterna, tycker inte att den sortens vetebröd och grädde hör ihop, men visst kan jag trycka ner en då och då… Inte heller är jag noga med när det sker, bara det är nån gång före påsk.

    Gissar att det blev för dyrt att skicka ut bössorna med post, med tanke på hur liten % som kommer tillbaka fyllda. Posten tar en rejäl peng för utdelandet – vet jag som får faktura på församlingsbladets utdelande…


Kommentera

