Storm i Luleå och glädje i Trollhättan

Luleå efter snöstormen

Jag bor i Boden. Boden är ett kallhål, det vet alla som gjort lumpen här eller bott här. Jag jobbar i Luleå. Luleå är ett blåshål. Det vet alla som försökt kryssa sig fram från Norrbottensteatern till Södra Hamn. Luleå är nog den enda staden i världen där det blåser samtidigt som det är 25 grader kallt. Outhärdligt.

I onsdags var det storm på riktigt. Då ökades den vanliga Luleåvinden på till stormstyrka. Människor kröp fram på Storgatan med grus farande kring ögonen. Hugaligen. Sen lade sig allt och det blev kallt. Och bara normalt blåsigt.

Äntligen såld! Foto: Lars JohnsonVeckan har inneburit en del stora händelser, till exempel att affären mellan GM och Spyker verkar vara klar nu. Det är jag jätteglad över, nästan lika glad som dom i Trollhättan. För nu slipper vi att halva Rapportsändningarna åtgår till dagsaktuell rapportering om senaste nytt och spekulationer om affären ska spricka, om affären ska hålla, om varför GM inte ville godta Spykers bud eller om det finns andra budgivare än Spyke eller om att det troligen inte blir någ0n affär. Jag tycker det är en konstigt nyhetsvärdering. Så viktigt är inte Saab för detta land, för de reumatiskt sjuka, för ensamstående mammor (och pappor), för barn vars föräldrar krökar eller för vårmodet.

En kul grej var att jag på radion igår hörde nyheten att ”nu när Saabaffären verkar vara i hamn, så visar det sig att det är många som vill köpa Saab”. Det tyckte jag var konstigt. Det är för sent att komma med hö när hästen är dö, som min mamma säger. Dom hade väl kunnat anmäla sitt intresse tidigare. Men jag hörde fel. Det är många som vill köpa SaabAR nu. Det är väl kul. För Trollhättan och alla underleverantörer. Dom får bara se till att dom inte kommer hem med en sportbil fast dom tänkt sig en rejäl familjebil.

I tisdags var jag moderator på en styrelsedag i Boden. Det var en välbesökt dag med duktiga föreläsare. Men kan någon förklara för mig varför vi å ena sidan vet så väl att det är stora skillnader i mäns och kvinnors förutsättningar att göra karriär som ledare och varför det å andra sidan är så laddat att antyda att detta har något med kön att göra? Män får skuldkänslor och blir förbannade och kvinnor vill hellre räknas till gänget där de framgångsrika grabbarna än till tjejlaget. Någon skulle hävda att det handlar om en ”no-brainer”, alltså en fråga man inte bryr sitt huvud med.  I doubt it. Det handlar snarare om censur.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Uncategorized

4 kommentarer på “Storm i Luleå och glädje i Trollhättan”

  1. Jakob Says:

    Låter som en trevlig och snöig vecka, med en skön avrundning i Bastun.

    Dock tycker jag varken vi eller någon i trollhättan bör jubla för mycket, då det verkar som om det finns krav på Spyker att förlägga produktionen i Holland.

  2. Bloggblad Says:

    Det finns mycket kvar mellan manligt och kvinnligt innan vi är likställda. Så länge många yrken(präst,läkare, pilot, bonde… )(Undrar hur många förresten? Lärare har ju blivit kvinnligt de sista 30-40 åren från att ha varit mansyrke. Präst är på väg dit också, känns det som.) kräver att man lägger till ”kvinnlig” först, för att lyssnaren annars tar en man för givet, så… Ja, även vissa sporter är delade mellan sport och damsport.
    p.s. gissa om jag gillar parenteser!!!


Kommentera

