Svårt vaccinera sig i ett helgledigt Sverige

Källa: NLL

Är svininfluensan över nu? Eller den nya influensan som myndigheterna envisas med att kalla den, så att ingen mer än de anställda inom landsting, stat och kommun ska veta vilken sjuka de pratar om. ”Det är medias fel att folk kallar influensan för svininfluensa”, säger landstingsföreträdare lite purket.

Nej, det är inte medias fel. Media kommer alltid att plocka upp begrepp och benämningar som landar bra hos den s.k. allmänheten. Vi , dvs allmänheten, tycker svininfluensa är ett bra uttryck, helt enkelt.Tydligt och konkret, lite kul, går inte att blanda ihop med någon annan influensa. Möjligen med svinpest, men den har inte grasserat i Sverige sedan 1944.

Om myndigheter kunde lära sig att säga som det är så att alla förstår så skulle deras arbete underlättas. I stället försöker de uppfostra den stora massan. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB – har förstått skillnaden. Vore bra om fler myndigheter gjorde det.

Veckan före jul ledde jag ett seminarium om mediabilden av Sörmlands pandemiarbete. Sörmland fick väl godkänt. Deras största knäckfråga nu är hur de ska få folk att förstå att risken inte är över, att det är viktigt att fortsätta vaccinera sig.

Jag har inte haft tid under hösten att försöka förstå var, när och hur jag ska vaccinera mig i Norrbotten, jag som inte tillhör någon riskgrupp eller är minderårig. Den 21 december när jag äntligen kunde andas ut lite, försökte jag ta reda på vad som gäller. Hittade ett automatiskt telefonsvar, som tyvärr bara hade vaccinationsinformation t.o.m föregående vecka. Åkte förbi vaccinationscentralen i Boden, men där fanns inga anslag. Försökte boka tid på webben, hittade inga tillgängliga tider.

Tog ett nytt grepp denna vecka. Första webbtid som kan bokas är den 7 januari. Då har jag börjat jobba igen. Uppenbarligen landstingets personal också. Lite julledighet är dem väl unt, men om det är så viktigt att vi alla fortsätter vaccinera oss ( vilket man i alla fall tycker i Sörmland), så varför inte erbjuda vaccinationstider när människor är lediga? I Småland har man vaccinerat folk på krogen. Bra tänkt!

Folkets tjänare ska vara där folket är, tycker jag och helst när folket har tid att träffa dem. Av samma skäl tycker jag att det är en självklarhet att bibliotek ska vara öppna på söndagarna.

www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation, Kriser

Kommentera

