Varje kvinna ska ha ett eget rum

Möbleringen är spartansk men utsikten över kaserngården fin

Julhelgerna är så sega och vad finns det att kommentera när alla alla redan gnällt över snön och att man blir så läskigt mätt av julmat? Sluta ät den då? Det finns broccolipajer och tofu för den som inte gillar skinka. Jag har som vanligt åkt bil kors och tvärs över länet för att hinna med våra familjefiranden på olika håll och uppjagad av decembers myckna arbete har jag inte landat förrän nu. När julhelgen är slut.

Räddningen för sinnesfriden denna jul har varit ateljén på A 8, dit jag smugit undan för att dricka lite vin med väninnorna eller kanske te om det är en eftermiddag. Det har inte blivit så mycket skrivet än, det är så kallt i huset att man måste ha dunjacka med kapuschong trots de tända ljusen. Ikväll ska jag komplettera med torgvantar. Men det är det värt! Nu drar jag dit alla gamla dagböcker och tänker mig en slags genomgång och översikt så att jag kommer igång på allvar. Tröskeln känns hög. För säkerhets skull har jag lite släktforskningsmaterial med mig så jag inte får tråkigt.

Möbleringen är spartansk. Utsikt över en kaserngård och en f.d. simulatorhall för artilleriets eldledning. Ja f.d. f.d. gymnastiksal om man ska vara noga. Där hängde i mitten på 90-talet John Thorgrens verk, som han donerat till A 8, där han en gång började som underofficer innan konsten tog över hans liv. Vilken tur för mänskligheten. Jag skrev ett reportage om honom och hans konstnärsliv som jag sålde till Kuriren. Det borde jag leta fram.

Copyright: Bodil Malmsten

På min vägg hänger ett handskrivet brev från Bodil Malmsten, daterat 1992, där hon uppmanar mig att skriva. Hon borde veta vad personliga budskap innebär. Hon som en gång fick den livsavgörande frågan ”Vad vill du göra?” av Nils Bejerot, vilken ledde till att hon slutade vara fet och blev en gudabenådad författare i stället.

Ute har det äntligen slutat snöa. Tur man bor i Norrbotten, så att man tror att det här är meningen med vintern.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

