Erik och jag

Erik försöker slå in paket på en hemlig affärDet är inte lätt att hinna blogga när julen flåsar en i nacken och det har varit körigt att hinna med de sista samtalen, de sista rapporterna, de sista fakturorna på firman före jul. Nu har jag tagit jullov. Äntligen kan jag ägna dagarna åt att följa nyhetsrapporteringen kring Saaab och höra hur det går för uppstickaren Spyker.

Jag tycker att nyhetsvärderingen kring Saab är felaktig även om jag själv lärt mig köra bil i pappas tvåtaktare och även om en nedläggning är en katastrof för Trollhättan. När Gud stänger en dörr öppnar han ett fönster brukar vi säga inom tolvstegsrörelsen. Det gäller antagligen fortfarande trots att jag inte varit på möten på många år.

Men det som fascinerar mig i själva storyn är karaktären av kärlekshistoria. Den lilla uppvaktaren mot den stora världskoncernen som sade ett bestämt ”nej” förra veckan. Beslutet kvarstår: Det blir en försäljning efter nyår. Men vad gör uppvaktaren, jo han samlar nytt mod, kastar ut det ryska kapitalet och kommer med ett nytt bud. Det kanske inte är realistiskt att aff’ären går i lås, men medge att det skulle kännas som en riktigt passionerad love story med happy end. Det gör mig hoppfull till sinnes. Att det finns människor som orkar och vill. En gång till när allt hopp verkar vara ute. ( Det finns säkert strikt kommersiella skäl, t. ex. taktik från GMs sida, till händelseutvecklingen, men jag väljer att bortse från dem till förmån för romantiken.)

Julen innebär möten, inte bara med släkten. Idag, vid inhandlandet av en julklapp till Maken, hamnade jag hos Erik, som är anställd i en butik vars namn jag inte kan avslöja m h t julaftonssekretessen. Jag köpte det jag skulle och bad Erik slå in paketet. Denna begäran gjorde honom lite bekymrad men han grep sig verket an. Det gick inte så bra. Jag frågade om jag fick hjälpa honom. Så till slut stod vi där och slog in paket tillsammans. Erik berättade att han gör praktik i affären, vars namn jag inte avslöjar. Egentligen går han fordonsteknisk linje men ska sommarjobba i butiken, som finns i en helt annan bransch (som jag inte heller avslöjar).

Det är en glädje att möta gränsöverskridare även om dom inte kan slå in paket. Det kan man alltid lära sig. Jag berättade för Erik att när jag var liten slog man t o m in skolböckerna i skyddspapper, men det trodde han inte på. Det var som historia för Erik, 17 år. Lycka till, Erik! Jag kommer in i sommar igen och köper något nytt.

Explore posts in the same categories: Livet, Uncategorized

One Comment på “Erik och jag”

  1. CatarinamedC Says:

    bra skrivet, och jag hoppas jag har lika tur som erik 🙂


Kommentera

