Facket ryter till i viktig samhällsfråga

Jag har inte talat med facket om detta

Här hade jag tänkt att blogga om bluffakturan jag fick igår från Svenska Hälsoinsitutet, men det är ingen idé för nyheten om bluffakturorna har redan gått ut på stor bredd i media.

Själv var jag lite glad över äntligen tillhöra den utvalda krets som får bluffakturer, som att någon utgår ifrån att man har pengar och är värd att lura. Jag gick inte på den.

”3x500ml pandemic geletinus samt 4 st fumigation” – nja, det känns inte som att jag behövt dessa produkter trots att jag ägnat de senaste dagarna helhjärtat åt svininfluensan. På ett professionellt sätt, alltså – jag har inte blivit sjuk än.

Förfaringssättet väcker ju en del frågor hos en ej så rutinerad skojare som mig. Vem – utom sjukvården och företagshälsovården – känner att de har behövt beställa dessa pandemiprodukter? Eller är fakturakontrollen på företag så dålig att tillräckligt många fakturor slinker igenom? Det måste finnas en kalkyl på detta? Framtagande av fakturor, upplägg av kundregister, porto?

Själv skulle jag aldrig betala en faktura som skriver Sista Betaldag med initialversaler. Ja jag vet att jag är en snobb. Men för övrigt är jag mest road av tilltaget. Inte så kränkt och upprörd som Hans Göran Ölvebo, Metallfacksordförande på Boliden i Gällivare. Han är citerad i dagens Norrbottens-Kuriren:
– Det är så jäkla oanständigt gjort att jag utan tvekan skulle stoppa ned gossarna bakom det här i ett riktigt djupt gruvhål för att begrunda sitt lurendrejeriförsök.

Tur att vi har fackföreningsrörelsen som agerar  i viktiga samhällsfrågor. Och journalister som vet vem dom ska skaffa ett bra säj ifrån.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation

One Comment på “Facket ryter till i viktig samhällsfråga”

  1. Bloggblad Says:

    Att jag inte fått nån sån, tar jag som att min firma inte har så mycket pengar… vilket jag ju redan visste.


Kommentera

