Vi minns gruvarbetarstrejken

Idag är det 40 år sedan gruvarbetarstrejken i Kiruna bröt ut. Jag minns att jag var med min pappa på T-Centralen, när löpsedlarna basunerade ut strejken i stora, svart versaler. Pappa tyckte inte att strejken var rätt. Jamen dom måste väl få bättre betalt om dom jobbar i farliga jobb, minns jag att jag vågade opponera mig.

– Men det är ju en VILD strejk, sa pappa och satte därigenom punkt för diskussionen. Jag var 13 år och visste inte vad en vild strejk var, men det lät väldigt farligt. Jag såg en inre bild av rasande gruvarbetare som löpte amok under jord med hackor och spett som vapen. De såg alla ut som dvärgarna i Snövit, det var väl de enda gruvarbetare jag hade någon bild av.

Idag när man tittar på bilder av de strejkande gruvarbetarna så ser man att de inte såg ut som Disneys dvärgar. Det syns tydligt på alla bilder att de var svartvita. Det kan inte ha varit roligt att jobba i gruvan, behöva strejka för högre lön och dessutom bara vara svartvit.

Idag har Norrbottensradion ägnat merparten av sina sändningar åt gruvarbetarstrejken och spelat musik från 1969. Strejken gav oss människovärdet tillbaka,  säger fler av de intervjuade. Strejken påverkade nog arbetsrättslagstiftningen, men skälet till att den blev så gigantiskt medialt stor var väl snarare att den var ett sånt brott mot Saltsjöbadsandan och hela det svenska systemet. En VILD strejk utan fackets godkännande – så otänkbart i arbetarrörelsens Sverige. T.o.m. min pappa som ingen kan anklaga för att ha varit fackligt engagerad hade en åsikt om i vilken ordning saker skulle göras.  Idag 40 år senare kämpar facken för att behålla sina medlemmar och positionerna på arbetsmarknaden har förändrats. Vilda strejker är inte omvälvande nyheter längre.

De strejkade i 57 dagar utan ersättning från facket. Man får vara fylld av beundran för en sådan kämpaglöd och en sådan samlad kraft. Och man är glad åt att Norrbottensradion spelat så bra hits hela dagen.

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kriser

Kommentera

