Om det bara inte vore för White Christmas

Jag vill inte ha mer jul på Kungsbron

Jag bor i Boden för tredje gången i mitt liv. Det är helt frivilligt, vilket det inte var den första gången jag flyttade hit 1972. Då var det under tvång och ihållande gråt som jag följde med mina föräldrar från Hammarbyhöjden till Sveafältet. Lite visste jag då om vad världen hade att erbjuda utanför Stockholm.

Nu vet jag mer. Nu vet jag till exempel att bodensare är roligare än de flesta andra människor jag känner, att det är vackert i Bodsvedjan när det snöar och att det tar en timme att gå runt Åbergsfortet. Att solnedgången sedd från en godsvagn mellan Boden och Luleå är vackrare än på de flesta andra ställen jag varit på.

Men allt är inte så fint i Boden. Till exempel står det en anskrämlig plasttomte högst upp på en stolpe vid Kungsbron. Nedanför hans fötter väller två kaskader av glitterlampor upp. Än absurdare blir det när man kommer i närheten av tomten och hör att han sjunger som Chris Rea. Eller som Bing Crosby. Eller ”Mer jul” som Just D. Och säkert också som Carola i Betlehem, vilket måste ge ett helt skruvat intryck i kombination med den tomtekroppen.

När jag hör denna julskvalmusik, som jag för övrigt inte har något alls emot hemma i vardagsrummet med ett glas glögg i näven, så önskar jag att bodensarna inte var så himla kul. För visst är det på skoj?

http://www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Uncategorized, Viktiga tillkännagivanden

Kommentera

