Hellre datoriserad ordning än vänlig oreda

Förra torsdagen tillbringades med åldrig mor inom sjukvården i Stockholms läns landsting. Hon hade andnöd, vilket inte kändes bra. Därför följde jag med henne till vårdcentralen för att någon skulle titta och lyssna på henne.

Hon fick komma in till joursköterskan ganska fort. Sköterskan lyssnade och frågade efter hennes symptom, sjukdomshistoria och aktuell medicinering. Mamma är en ordentlig kvinna så hon hade alla mediciner uppskrivna på en lapp i handväskan. Sen fick hon göra ett EKG och komma till jourläkaren. Han frågade efter symptom, sjukdomshistoria och aktuell medicinering. Mamma svarade och visade lappen.

Sen fick vi åka taxi till medicinakuten på Huddinge. Där fick mamma träffa en mottagningssköterska som tog ett nytt EKG och frågade efter symptom, sjukdomshistoria och aktuell medicinering. Mamma svarade och visade lappen. Efter ett tag kom akutläkaren in. Han hade fått resultatet av EKG och ställde frågor om symptom, sjukdomshistoria och aktuell medicinering. Han tog lappen med sig när han gick.

Sen var vi på akuten nästan hela dagen. Jag var tvungen att åka iväg efter fyra timmar, medan mamma fortsatte vänta på en ny läkare som skulle skriva in henne på en geriatrisk avdelning. Jag klan bara gissa vad geriatrikern frågade om och ingen lapp hade hon kvar heller.

En stilla undran från en norrbottning: har dom inga datoriserade system i Stockholm? Hur stor är risken för att en 85-årig kvinna med andnöd och i lite uppjagat tillstånd ska minnas fel om sina mediciner? Är det förenligt med medicinsk säkerhet att alla tanter, farbröder och unga akutfall ska kunna rabbla upp alla tabletter de äter utantill?

Nu mår hon bra och jag kan återgå till att studera sjukvården på tv eller dvd i stället. Den är helst amerikansk, men för min del kan den få heta såväl Grey´s Anatomy som ER. Scrubs har jag aldrig fastnat för. Men på sistone har Nurse Jackie – ett välkommet nytillskott i mitt beroende av sjukhusserier – fått mig att tillägna mig ett nytt tv-beteende: Jag plejar.

Frågar inte så mycket

Nurse Jackie går nämligen så sent på lördagkvällarna att jag föredrar att se henne vid köksbordet på SvT Play på valfri tid. Hur ska det gå för Jackie? Hon började så glatt och obekymrat med både make och älskare, en lyxig engelsk doktorskompis som hon åt förtroendefulla luncher med och hon skällde ut folk på löpande band för den goda sakens skull. Nu knakar det i förhållandena, dottern är olycklig och Jackie börjar blöda näsblod av alla piller hon snortar. Det enda som är sig likt är att hon fortfarande skäller ut folk till höger och vänster.

Nurse Jackie – så fjärran från den svenska vänliga, men ack så blodfattiga sjukvården, där dom bara frågar och frågar efter symptom, sjukdomshistoria och aktuell medicinering men aldrig verkar dokumentera svaren.

Explore posts in the same categories: Kommunikation

2 kommentarer på “Hellre datoriserad ordning än vänlig oreda”

  1. Jakob Lundgren Says:

    Välkommen till det enda området i Sverige där vi inte dokumenterar allt vi kan om våra invånare just för den viktiga integritetens skull. Vi kan alltså avlyssna och sparka brevhemligheten i baken, men det vore farligt om folk kunde få se vilka mediciner ingegerd har i handväskan…

  2. Bloggblad Says:

    Nog kan jag sakna min (förhoppningsvis) saliga mor ibland – men jag saknar inte alla vändor till sjukhuset – där hon ivrigt försäkrade alla inblandade om att hon åt varje dag, att hon tog sina mediciner, att hon gick promenader… medan jag mimade ”nej” i bakgrunden… Hon ville ju vara snäll och svara rätt på alla doktorns frågor. Att hon var senil märktes inte alls just i stunden, så ofta gick de på att hon gjorde allt hon skulle. En liten söt from tant skulle väl aldrig ljuga för tant doktorn?


Kommentera

