”Barn blir inte ledsna för att det regnar”

Barn blir sällan ledsna för att det regnar (Foto: Kävlinge kommun)

Som så många andra som kommit i kontakt med coachingvärlden så är jag lite överväldigad över att det genom att använda så enkla tekniker går att komma så långt. Jag har suttit i arbetsgrupper där vi frågat oss varför, varför utan att komma vidare. Nu har jag fått nya verktyg som går att använda både i jobbet och vid fikabordet.

Nyss har jag läst om en studie, där Botox i pannan visade sig ge bättre humör, p.g.a. att hjärnans lustcentrum inte fick några signaler om att personerna hade bekymmersrynkor i pannan. Ja, varför inte.  

Min yogalärare säger att det är omöjligt att vara deprimerad om man rätar på ryggen och höjer huvudet och erfarenheten säger mig att hon har rätt. På DN:s webb-tv beskriver Victor Wennerholm  varför vi är mer upptagna av att göra rätt än av att må bra. Han menar att vi med åren skapar långa regelkataloger vilka måste vara uppfyllda för att vi ska känna oss lyckliga.

På Facebook har en del energi de senaste veckorna ägnats åt det gråa novembervädret. För de flesta vuxna ingår ”vackert väder ” som en av reglerna i katalogen. Vem har sett barn bli ledsna för att det regnar?

Imorgon ska jag leda en workshop om informationsarbete. Det är alltid lite pirrigt och dessutom lär gråvädret fortsätta. Jag tror jag bestämmer mig för att se fram emot det.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

