Hur många definitioner har ”kommunikation”?

Kommunikation kan vara så mycket och så tilltrasslat

Jag tittar på min webb. Den är strukturerad, stilren och – tråkig. Jag skulle vilja göra något åt den, men har svårt att bestämma mig för vad.

Under alla dom år jag hade som huvudsaklig sysselsättning att skriva, så märkte jag ofta att när skrivandet tog stopp så berodde det oftast på att jag inte hade bestämt mig för vad jag ville säga. Något var oklart, något var känsligt eller något var bara inte färdigt för att sättas på pränt. ”Säg som det är så att alla förstår” brukar mina före detta kollegor på Mediegruppen säga. Det är helt rätt.

Så jag försöker bestämma mig för vad jag vill säga till världen och förstår att här finns en hund begraven. En klassisk hund. Det som jag tror är min styrka, att jag har dubbla kompetenser som socionom och informationschef, blir ibland en börda av otydlighet.

Jag försöker arbeta i gränsområdet mellan organisationsutveckling och informationshantverk och jag vet inte vilka mina kunder är. Ibland är det personalavdelningar, ibland är det informationschefer, ibland är det chefer som vill att mellancheferna ska bli tydligare som kommunikatörer. Dessa chefer talar olika språk. De gör olika upphandlingar och de pratar om olika behov, men allt under det heliga namnet ”kommunikation”.

Nyss talade jag med en informationschef som vill avvakta vad den nya upphandlingen av reklambyrå kan ge innan han vill diskutera internkommunikation med mig. En annan dag ringer en avdelningschef och vill att jag ska arbeta med konflikter inom arbetsgruppen. Däremellan diskuterar jag utformning av informationsstrategier med ett stort bolag. Det som soliga dagar känns som ett brett verksamhetsfält känns gråa novemberdagar som en enda sörja av helt olika arbetsområden. Och då har jag ändå inte blandat in el- och telekommunikation.

Jag arbetar med kommunikation. Jag tycker själv att jag är tydlig, men snart vet jag inte vad det betyder. Jag funderar på att börja med något konkret. Glassförsäljning? Inramningar? Lokalvård?

Har du något som längtar efter att bli skrivet, så skicka en rad. Jag behöver något konkret att sätta tänderna i.

/www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Kommunikation

One Comment på “Hur många definitioner har ”kommunikation”?”

  1. Jakob Says:

    Du kan ju alltid hänvisa karln med konflikter i arbetsgruppen till mig 😉


Kommentera

