Lätt oroa sig för fel saker

Blogg 070

Fel mål

Ständigt talas det i mindfulness-sammanhang och i övrigt om hur onödigt det är att älta det som redan hänt eller att oroa sig för det som ännu inte hänt. Så sant, så sant. Men så svårt att tillämpa klockan fyra på morgonen.

Igår fick jag en konkret påminnelse om hur onödigt det faktiskt kan vara att oroa sig i onödan. Jag skulle gå på innebandycup i Boden för att se Sonen stå målvakt. Jag är inte så intresserad av idrott men jag är intresserad av Sonen. Kom lite sent in i matchen, men identifierade snabbt vilken målvakt som tillhörde familjen och koncentrerade mig på honom och hans målbur. Han gjorde ett bra jobb. Trycket var hårt från motståndarlaget och han gjorde många räddningar.

Det hjälpte inte. Jag var ändå nervös på mammors sätt. Ville inte att han skulle släppa in mål och skämma ut både sig, mig och laget. Jag bet mig i knogarna för varje anfall och kvävde mina entusiastiska mammarop. Vid ett tillfälle, när det var lite lugnare framför buren såg vi rakt på varandra. Jag ville inte genera honom med min närvaro, men jag log brett liksom för att uppmuntra honom. Han rörde inte en min till svar. Tror jag, han hade ju ett ansiktsskydd i vägen, så jag såg inte så noga.

Det var alltså svettigt och nervöst, inte bara för honom. Men när perioden var slut och spelarna lämnade planen rätade han på sin målvaktskropp för att gå med de andra ut. Då  såg jag att han inte alls var min son. Hur hade jag kunna tro det? De var inte alls särskilt lika i kroppen! Men jag hade ju tittat på den andra målvakten också? Det var ju inte heller min son,d et yntes ännu tydligare.

Då fick jag syn på honom. Han satt med laget på andra sidan planen. Det visade sig att han var andre målvakt (en termin jag inte ens var bekant med!) och skulle inte stå i mål denna match. Plötsligt blev jag lugn och kunde följa själva matchen med intresse, ja rentav spänning. Men utan minsta oro och nervositet.

Han hade suttit på bänken hela tiden och jag hade bitit mig i knogen alldeles i onödan. Jag ska komma ihåg denna insikt nästa gång jag börjar oroa mig för något. Eller som vi säger i coachbranschen: Det är viktigt att ha rätt mål i sikte om man vill lyckas.

P.S. Han gjorde en alldeles utmärkt match som målvakt senare samma eftermiddag, men det slapp jag lyckligtvis uppleva. Och när jag berättade om misstag för honom sa han överseende: men mamma, det var ju fel lag! Lätt för honom att säga. Han som visste vilket mål som var rätt.

/Marianne

www.ordochhandling.se

Explore posts in the same categories: Livet, Uncategorized

Kommentera

