Torsk på frysdisken

Jag tror Allhelgonahelgen är den skönaste helgen på hela året. Efter att man besök en närliggande kyrkogård (om man har någon sådan) och arrangerat sina gravljus och marschaller i trädgården, så behöver man inte göra NÅGONTING. Helst ska det vara sådär lite småruggigt grått ute som det är i Norrbotten just nu.

Jobbigare förstås för barnen som tror att denna helg inte är till för att hedra våra döda och ta hand om våra levande själar, utan för att springa runt med pumpor på skallen 0ch kräva godis av grannarna. Jag läste att i USA, detta föregångsland, så har man numera infört apparater så att man kan kolla att  godiset barnen fått inte är fullproppat med rakblad eller glasbitar. Bra att någon tänkte på det. Det är ju något man gått och oroat sig för…?

Blogg 067

Blev lite suddig mitt i all fiskförvirring

Mitt största i-landsproblem denna helg har varit att välja fisk till söndagsmiddagen. Först föll min blick på fryst Stilla Havstorsk à 29:90 för 400 g. Men sen kom jag ihåg att det är bara norsk torsk från Ishavet man får köpa om man vill vara miljövänlig, så jag letade efter sådan. Jag hittade ingen sådan.

Jag hittade ett plakat från Findus som med stora bokstäver deklarerade: All torsk är inte hotad. Findus torsk får enligt Findus själva grönt ljus a svenska Miljöstyrningsrådet. Känner jag till Svenska Miljöstyrningsrådet? Har rådet fått grönt ljus av någon jag litar på eller tillhör rådet dem som nu vill öka de svenska torskkvoterna igen för att man lyckats se en – möjligen tillfällig – ljusning i bestånden?

(I senaste Filter oktober&november 2009 visas att 1959 fanns 12 hållbara matfiskbestånd i svenska vatten, 2009 finns bara sill, sej och makrill. Det poängteras att även sill och makrill enligt SLU är överfiskade.)

Bredvid i frysdisken ligger en torsk med norsk stavning. Den är alldeles full med kvalitetsstämplar på norska och dessutom krokfångad, vilket enligt denna förpackning innebär mindre miljöbelastning. Så bra. Tyvärr kostar den dubbelt så mycket som Stilla havstorsken.

Jag väger för en stund Stilla havstorsken i min hand. Den är ju redan fångad, död och nedfryst. Vilken skada gör det för torsken om jag köper ett enda paket? Jag tvingar mig att påminna mig begreppet konsumentkraft och går till en annan del av fiskdisken. Greppar ett annat paket.

Försöker komma ihåg allt jag läst om utrotningshotade fiskarter, men lyckas inte så bra i fredagsbrådskan.  Varför har inte Råd&Rön eller KF:s provkök gett ut en snabbguide för vilsna fiskköpare att exponeras ovanför frysdisken? 

På söndag blir det hokifilé – torsk har ju ändå en tendens att bli lite torr vid tillagning.

Explore posts in the same categories: Kommunikation, Uncategorized

Kommentera

