Lycklig höstdag

Lycka är att ha ett eget vildvin mot väggen

Lycka är att ha ett eget vildvin mot väggen

Nej, jag gillar ju inte hösten. Jag gillar inte när sensommarens varma kvällar förbyts i kyla och solen försvinner ner bakom Sjöbloms dass alldeles för tidigt på kvällarna. Jag gillar inte när det blir mörkare och mörkare för varje morgon jag sömndrucket kliver ut i köket. Jag gillar inte när utemöbler, krukor och dynor och hela den fysiska representationen av sommar plockas undan i väntan på nästa vår. Jag tycker det är sorgligt.

Men ändå. Today is the first day of the rest of your life, som det stod på den handtextade dekal jag satte upp på väggen i tonårsrummet bland elefantbilder på Tommy Blom och egenhändigt tillverkade bildcollage. Jag förstod aldrig det talesättet, tyckte bara det var vackert. En sådan utsaga är förstås värdelös för en 16-åring. Men för en 53-åring är den hur rimlig som helst.

Idag är verkligen första dagen av resten av mitt liv och varenda cell sjunger av glädje. Igår lämnade jag min anställning och idag har jag varit på mitt första uppdrag i mitt nygamla företagarliv. Det är den första riktiga höstdagen med krispig luft och exploderande gula och röda lövverk. Solen skiner. I Flarken sprang två rådjur över vägen och skuttade elegant in i lövverket. I eftermiddag ska jag på ett möte, men dessförinnan och därefter är jag fri, fri, fri. Fri att göra det jag behöver göra när jag vill och på det sätt jag vill. Fri att tjäna mina egna pengar.

Idag gillar jag hösten. Nu får det komma stormar, snö och slask. Idag är jag lycklig.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

