Upptaget i telefon

Upptagen?

Upptagen?

När jag ringer till människor i jobb- eller affärssammanhang brukar jag fråga: ”Är du upptagen?”. Ibland är dom det, ibland inte.

Men de senaste dagarna har det hänt mig ett flertal gånger att jag ställt den frågan till människor, som har svarat: ”Inte mer än vanligt” eller ”Jag är alltid upptagen”. Här kanske vi rör oss i ett gränsland. Min underliggande fråga är: ”Har du tid att prata med mig?” men de svarar bostavligt på min fråga på samma sätt som människor med Aspergers har en tendens att tolka frågan ”Kan du räcka mig smöret?” bokstavligt och svara ”ja” utan att sträcka sig efter smöret.

Alltså kan jag bli mer bokstavlig i mitt frågande. ”Har du tid att prata med mig just nu i telefon? Det kommer att ta cirka 2 minuter av din tid” är kanske en mer exakt formulering. Jag ska fundera på det till nästa gång.

Men mest tror jag att det rör sig om människor som har för lite att göra och därför känner sig tvungna att underrätta omvärlden att de faktiskt är fullt upptagna. Lite grann som den gifte man som en gång ägnade en halv lunch åt att berätta för mig att han inte hade för avsikt att bedra sin fru.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment på “Upptaget i telefon”

  1. Lena Says:

    Jag tycker du ska skippa hela inledningen och bara prata på. De flesta av oss sitter där vid våra datorer och telefoner och jobbar eller funderar eller planerar. Och ringer det så brukar det ingå i jobbet att svara och prata. Ibland är samtalet lite överraskande, lite otajmat, lite för långt men det kan man lösa under samtalets gång.


Kommentera

