Statistik är en mängdlära

Inte tillräckligt många

Inte tillräckligt många

Maken har köpt ett gäng termometrar på Claes Olsson för att kalibrera temperaturen i vårt hus. Ingen av dem visar samma temperatur där de ligger på köksbänken, så jag är skeptisk till experimentet.

Men nu undrar jag: hur många termometrar krävs det för att statistiskt säkerställa den korrekta temperaturen och därmed välja en av dem? Eller är det alls möjligt? Om man har tre biljoner termometrar som visar samma temperatur borde man väl ändå kunna utgå ifrån att det är korrekt temperatur?

Explore posts in the same categories: Livet

2 kommentarer på “Statistik är en mängdlära”

  1. stickan Says:

    Jag protesterar, 4 st visar samma temperatur, dessutom samma temp som den stora. Så det så
    /Maken

  2. Bloggblad Says:

    Jag har en inbyggd. Om jag fryser är det för kallt. Om jag svettas är det för varmt. Så jag tittar i princip aldrig på någon termometer.


Kommentera

