Stryk över och gå vidare

Tur att det finns överstrykningspennor!

Tur att det finns överstrykningspennor!

Idag har jag varit professionell. Jag fick en väldigt oprofessionell fråga av ledningen på mitt jobb och kände hur blodet började rusa. I stället för att bli arg eller gå i försvar, andades jag några gånger och bestämde mig för att prova ett annat sätt.

Jag förklarade att det man bad mig om var att vara snäll, men att vår relation inte handlar om vänskap och snällhet. Vi har ett affärsmässigt förhållande, jag är anställd.  Jag ber inte min arbetsplats vara snäll mot mig, jag accepterar de regelverk och system som finns även i de fall de försvårar mitt jobb eller sinkar det jag vill göra. Representanten för ledningen förstod det.

Jag känner mig riktigt nöjd med mig själv. Det finns alltså andra sätt att hantera meningsskiljaktigheter på än att bli förbannad och kränkt. Och skulle man låta känslorna rusa iväg med en, finns det ju alltid överstrykningspennor. Någon borde uppfinna en verbal överstrykningspenna.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

