Jag, en mobil virrpanna

Glömde mobilen på universitetet igår, vilket kanske inte är första gången i mitt liv, men närapå. Jag är ordentligt mobilberoende och bär alltid mobilen i fickan.

Tänkte dock att detta kunde vara en nyttig upplevelse. Man bör ju träna sitt oberoende till prylar har jag läst någonstans. Och jag kände mig faktiskt lite abstinent. Om det är viktigt får ju folk alltid tag på en, tänkte jag, så dom några obesvarade samtalet var väl ingen ko på isen.

Men när jag kom hem skulle jag ladda upp en bild på datorn för att blogga och bilden var i mobilen. Senare skulle jag ringa sonen som har ett konstigt mobilnummer, som jag aldrig lyckats lära mig det utantill. Det fanns i mobilen. Jag behövde också kolla en stavning på en person som skulle få ett mailutskick från Ord&Handling. Namnet fanns också i mobilen.

Nåväl, detta var dock bara triviliteter som jag kunde lösa. Faktiskt kändes det riktigt skönt att inte tvångsmässigt kolla mobilen för att se om jag fått mail. Denna levnadsvisdom delade jag generöst av mig med till maken på vår sedvanliga resa Luleå-Boden. Vilken sinnesfrid.

Fast när jag kom till jobbet hade jag en mängd meddelanden. Alla var inte viktiga. Men ett var det. En samverkande kollega hade behövt kolla en faktauppgift med mig innan han lämnade in ett anbud igår. ”Det är ok om du bara skickar ett sms och bekräftar” sa han på mobilsvaret.

Häpp- där rök den sinnesfriden! Hoppas han inte var den försiktiga typen som väntade in mitt svar. Och jag ska skaffa ett sånt där resårband som man fäster barnens vantar i overallen med.

Explore posts in the same categories: Kommunikation

Kommentera

