Brunbjörnar och skinnskallar

Situation som kan undvikas med bättre databas?

Situation som kan undvikas med bättre databas?

 

I natt drömde jag om brunbjörnar. Stora aggressiva björnhonor som skyddade sin avkomma till varje pris. De fanns ute i trädgården, inne i huset och bakom de dörrar jag hela tiden försökte låsa om mig. Jag såg Skräckministeriet igår, ett program med mycket bl0d somo sprutade. Skräckkänslan bet sig fast, men jag valde mitt eget skräckscenario. Vampyrer – ja, Sweeny Todd – OK, men björnar – hellre lever jag i en 2:a i Rosvik!

Dagens mest korkade nyhet var socialtjänstdatautredningens förslag om att socialtjänsten ska få registrera etnisk härkomst och politisk tillhörighet hos klienterna. Utredningen har haft i uppdrag att se över hur myndigheter som jobbar med vård, omsorg och sociala insatser på bästa sätt kan utvärdera och kvalitetssäkra sitt arbete.  Kvalitetssäkring kanske behövs, vad vet jag, socialtjänsten har alltid haft en tendens att övervärdera relationer i jämförelse med systematisk metod, men etnisk härkomst och politisk hemvist? Är inte det förbjudet i Sverige?

Man ser rubrikerna framför sig: ”Romer kräver mer vård än andra” eller  ”Så mycket försörjningsstöd har folkpartisterna i din kommun fått ut.

Möjligheten att söka i databasen på politisk tillhörighet motiverades med att vid en placering skulle man kunna undvika att ungdomar med extrema men motsatta politiska åsikter hamnade på samma ställe. Man ser framför sig den jourhavande familjehemssekreteraren som sitter och gör sökningar i en gigantisk databas över hela Sverige. Som om utbudet av familjehem och behandlingshem vore helt oöverskådligt.

Man gör väl som vanligt: man ringer det behandlingshem man brukar använda. Sen kan man ju prova att fråga om det finns någon skinnskalle inne just nu (om det är den politiska inriktiningen som ska undvikas).  Får kvalitetssäkring ha vilket pris som helst?

Explore posts in the same categories: Kriser

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

