Jag måste bestämma mig

Minska mängden dubbla budskap

Minska mängden dubbla budskap

Ibland säger folk till mig saker som: det borde ju du veta som är kommunikationsexpert. Det är jag inte. Jag vet inte vad som kännetecknar en kommunikationsexpert. Om det är någon som har en massa kunskap kring vad som kan gå snett och vad som kan gå rätt i mänsklig samvaro, helst evidensbaserat. Eller om det är någon som aldrig misslyckas i sin kommunikation.

Jag tycker att jag ofta misslyckas med min egen kommunikation, speciellt den muntliga. Det går bra så länge folk frågar hur jag har det och jag svarar: OK, men om det blir djupare konversation än så blir det knepigt. Ibland vill jag berätta för folk att jag faktiskt inte mår så bra, att det finns något som jag just nu är bekymrad, ja rentav ledsen över.

Men när jag hör mig själv svara de där orden som går ut på att allt inte är toppen, så är det som om Autokorrigeraren griper in och väser: ”gnäll inte! Det finns många som har det värre än du och förresten vill ingen lyssna på den som gnäller.”  Så där i mitten tar jag liksom över från mig själv och får till det på ett lite trevligt eller skojsigt sätt. Så att ingen ska tycka att jag är trist och gnällig.

Jag tror att konsekvensen av denna kommunikationshelomvändning blir förvirrande. Lider denna människa helvetes kval eller har hon det hyfsat bra? Det säger sig självt att om man ständigt ger sådana dubbla budskap så är det svårt att vänta sig att någon i ens omgivning ska tro att man behöver tröst eller assistans.

Jag måste bli mer konsekvent. Nu är bara frågan: ska jag bli mer öppet lidande eller ska jag vara en skojig prick hela tiden?

Explore posts in the same categories: Kommunikation

One Comment på “Jag måste bestämma mig”

  1. Bloggblad Says:

    Hej igen!

    Jag har automatsvar: jodå, det är bra. Ibland tänker jag som du, att jag skulle vilja vara lite mer ärlig, men nån enda gång när jag sagt att det varit lite jobbigt… får jag genast följdfrågor som jag inte vill svara på. Så jag nöjer mig med att som mest erkänna: Det har varit rätt mycket ett tag… Då kan det vara jobb eller tandläkare eller vad som helst.

    Fast – just nu är det så pass bra runtomkring mig att jag har tid att känna att jag nog egentligen är ganska trött…


Kommentera

